اطلاعات تماس
ایران- همدان
خیابان هنرستان، مرکز رشد دانشگاه بوعلی‌سینا، ط ۱، واحد 4
taktab.vr@gmail.com
08138330570

این روزها واقعیت مجازی به یکی از کلیدواژه‌های محبوب کاربران اینترنت تبدیل شده است. انواع کاربردهای آن در آموزش، سرگرمی و حتی درمان برخی از اختلالات خلقی، موضوعات جالبی هستند که هریک طرفداران خاص خود را دارند.

در این مقاله به معرفی «واقعیت مجازی» و برخی از کاربردهای آن می‌پردازیم.

واقعیت مجازی چیست؟

واقعیت مجازی (Virtual Reality; VR) یک محیط سه بعدی شبیه‌سازی شده است که کاربران را قادر می‌سازد در فضایی ایمن، راحت و تکرارپذیر، یک موقعیت چالش‌برانگیز را تجربه کنند. این محیط شبیه‌سازی شده، با کمک نرم‌افزارهای رایانه‌ای ایجاد می‌شود و در حال حاضر برای استفاده از آن، کاربران نیاز به استفاده از هدست و عینک دارند. هرچه کاربران عمیق‌تر بتوانند خود را در یک محیط واقعیت مجازی غوطه‌ور کنند – و محیط فیزیکی اطراف خود را مسدود کنند – بیشتر می‌توانند این دنیای مجازی را بپذیرند و واکنش‌های متناسب‌تری نشان دهند. حتی اگر دنیای خلق شده با فناوری واقعیت مجازی ، ماهیتی کاملا دور از تصور داشته باشد.

هدف نهایی صنعت VR ساخت یک محیط کاملاً فراگیر است که شباهت قابل توجهی به محیط حقیقی داشته باشد. این محیط شبیه‌سازی شده، می‌تواند حواس مختلف کاربران حتی حس لامسه و بویایی را به خوبی درگیر کند. هنوز راه زیادی برای تحقق بخشیدن به این چشم‌انداز در پیش است. با این حال، فناوری VR راه درازی را در ارائه تعامل حسی کاربران پیموده است و نویدبخش استفاده تجاری در تعدادی از صنایع است.

انواع اصلی واقعیت مجازی چیست؟

سیستم‌های VR بسته به هدف و فناوری مورد استفاده به طور قابل توجهی با یکدیگر متفاوت هستند. اگرچه معمولاً در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرند:

  • «غیر فراگیر» (Non-Immersive): این نوع VR معمولاً به یک محیط شبیه سازی شده سه بعدی اشاره دارد که از طریق صفحه کامپیوتر قابل دسترسی است. بسته به برنامه، محیط نیز ممکن است صدا تولید کند. کاربر با استفاده از صفحه کلید، ماوس یا دستگاه های دیگر، بر محیط مجازی کنترل دارد، اما محیط به طور مستقیم با کاربر تعامل ندارد. یک بازی ویدیویی، مثال خوبی از VR غیرفراگیر است. مثال دیگر این مجموعه، انواع نرم‌افزارها یا وب سایت‌هایی هستند که کاربر را قادر می سازد تا دکوراسیون یک اتاق را طراحی کند.

واقعیت مجازی غیر فراگیر

  • «نیمه فراگیر» (Semi-Immersive): این نوع VR یک تجربه مجازی جزئی را ارائه می دهد که از طریق صفحه کامپیوتر یا نوعی عینک یا هدست قابل دسترسی است. برنامه‌های این گروه بیشتر بر جنبه دید سه بعدی واقعیت مجازی تمرکز می‌کنند و حرکت فیزیکی کاربر را به طور کامل، شبیه‌سازی نمی‌کنند. یک مثال رایج از VR نیمه فراگیر، شبیه ساز پرواز است که توسط خطوط هوایی و ارتش برای آموزش خلبانان خود استفاده می‌شود.

 

 

  • «کاملا فراگیر» (Fully-Immersive). این نوع VR بالاترین سطح واقعیت مجازی را ارائه می‌دهد و کاربر را کاملاً در یک دنیای سه‌بعدی شبیه سازی شده غوطه ور می‌کند. این شرایط می‌تواند حواس بینایی، شنوایی و در برخی موارد لامسه کاربر را درگیر کند. حتی در برخی از موارد، با افزودن بو به محیط کاربر، جی بویایی او نیز تحریک شده است. برای غوطه‌ور شدن در چنین محیط پیچیده‌ای، کاربران از تجهیزات ویژه ای مانند هدست، عینک یا دستکش استفاده می کنند و قادر به تعامل کامل با محیط هستند. حتی با استفاده از تجهیزاتی مانند تردمیل یا دوچرخه های ثابت، کاربران می‌توانند در این فضای سه بعدی حرکت کنند. این حوزه از فناوری واقعیت مجازی هنوز در مراحل اولیه خود است. اما تاثیرات مهمی در صنعت بازی و تا حدودی صنعت سلامت داشته است. می‌توان حدس زد که این حوزه، در آینده‌ای نزدیک به محبوب‌ترین بخش واقعیت مجازی تبدیل شود.

حوزه‌های مرتبط با واقعیت مجازی

گاهی اوقات از «VR مشارکتی» (Collaborative VR) به عنوان نوعی واقعیت مجازی یاد می‌شود. در این مدل، افراد از مکان‌های مختلف در یک محیط مجازی گرد هم می‌آیند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و هر فرد با یک شخصیت سه‌بعدی نمایش داده شود. کاربران معمولاً از طریق میکروفون و هدست با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

«واقعیت افزوده» (Augmented Reality) نیز گاهی به عنوان نوعی واقعیت مجازی نامیده می‌شود. اگرچه بسیاری استدلال می کنند که این یک زمینه جداگانه از هوش مصنوعی اما مرتبط با VR است. با واقعیت افزوده، شبیه‌سازی‌های مجازی روی محیط‌های دنیای واقعی قرار می‌گیرند تا آن محیط‌ها را تقویت کنند یا چیزی به آن بیفزایند. به عنوان مثال، یک خرده‌فروش مبلمان ممکن است برنامه‌ای ارائه کند که کاربران را قادر می‌سازد تلفن‌های خود را به سمت اتاقی بگیرند و تصور کنند که یک صندلی یا میز جدید در آن محیط چگونه می‌تواند باشد.

مقوله دیگری که گاه نوعی واقعیت مجازی به حساب می آید، «واقعیت ترکیبی»  (Mixed Reality) است که دنیای فیزیکی و مجازی را در یک فضای واحد ترکیب می کند. این حوزه نیز مانند واقعیت افزوده، بیشتر اوقات یک زمینه جداگانه اما مرتبط با VR در نظر گرفته می‌شود. در واقع، می‌توان سه گروه بزرگ واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی را تحت عنوان چترواژه «واقعیت توسعه‌یافته» (Extended Reality) توصیف کرد. این روش راه مناسبی برای ارجاع به هر سه ارائه می‌کند، در حالی که تمایز بین آن‌ها همچنان مورد توجه است.