اطلاعات تماس
ایران- همدان
خیابان هنرستان، مرکز رشد دانشگاه بوعلی‌سینا، ط ۱، واحد 4
taktab.vr@gmail.com
08138330570

دوست داشته باشیم یا نه، جهان در حال ورود به عصر متاورس است!

شرکت پژوهشی گارتنر پیش بینی کرده است که تا سال 2026، 25 درصد از مردم حداقل یک ساعت در روز را در متاورس برای فعالیت‌های گوناگون سپری می‌کنند. بخشی از این اتفاق، نتیجه توسعه پلتفرم‌هایی است که در دوره همه‌گیری ویرووس کووید-۱۹ تولید شدند. یکی از اهداف چنین پلتفرم‌هایی پشتیبانی از دورکاری کارمندان بود.

metaverse meeting

 

در این مقاله به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم متاورس می‌پردازیم و نظر تعدادی از تحلیل‌گران این حوزه را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

ویژگی‌های پلتفرم متاورس

طبق پیش‌بینی گارتنر: «شرکت‌ها از طریق فضاهای کاری فراگیر در دفاتر مجازی همکاری و ارتباط بهتری را با کارکنان خود فراهم خواهند کرد. کسب و کارها برای انجام این کار نیازی به ایجاد زیرساخت جدید نخواهند داشت، زیرا متاورس چارچوب لازم را فراهم می کند.

به گفته مارتی رسنیک، معاون تحلیلگر گارتنر، پلتفرم‌های متاورس دارای پنج ویژگی هستند:

  1. زیرساخت پلتفرم باید تعامل را امکان‌پذیر کند.
  2. قابلیت همکاری داشته باشد.
  3. فراگیر باشد.
  4. توانایی مدیریت هویت کاربران را داشته باشد.
  5. توانایی حمایت از اقتصاد خالق را داشته باشد.

به خصوص مهم این است که متاورس ها قابل تعامل هستند و وابسته به دستگاه نیستند. هرچند در حال حاضر، همه پلتفرم‌های رایج در بازار متاورس، به شدت ایزوله هستند، اما به زودی شاهد تغییراتی در این زمینه خواهیم بود.

رسنیک می گوید: «چالش حرکت از متاورس‌های نوظهور امروزی به این ایده آرمانشهری متاورس این است که همه پلتفرم های امروزی مانند باغ‌هایی با دیوارهای بلند هستند و قابلیت همکاری بین آنها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: پلتفرم‌ها باید «احساس حضور، یعنی ایده حضور در آنجا» را نیز داشته باشند. به این معنی که اگرچه کاربران هنوز در یک دنیای فیزیکی هستند، اما با اشیای دیجیتالی در تعامل هستند و باید بر این تعامل کنترل داشته باشند. پلتفرم‌های متاورس نیز باید این قابلیت را داشته باشند که کاربران بتوانند درون آن‌ها محیط‌ها و شرایط دلخواه خود را خلق کنند و حوادث جدیدی را تجربه کنند.

از نظر هویت، بخش آسان این است که «من می توانم هرکسی که می خواهم در متاورس باشم؛ خرس کوآلا یا انسانی با جنسیت مخالف و مثلا 20 سال جوانتر». اما چالش اصلی پلتفرم‌ها با هویت کاربران این است که چگونه به آنها کمک کنند تا هویت دنیای واقعی خود را به هویت دنیای مجازی خود متصل کنند. این سوالیست که توسعه‌دهندگان پلتفرم‌های متاورس در پس پاسخ آن هستند.

 

موارد استفاده سازمانی

جی پی گاوندر، تحلیلگر اصلی شرکت فناوری اطلاعات فورستر (Forrester) می‌گوید که در حال حاضر، عملا چیزی به نام «متاورس» وجود ندارد. بلکه تنها پلتفرم‌هایی به سبک متاورس ساخته شده‌اند که در زمینه تجاری بسیار نوپا و تثبیت نشده هستند. علاوه بر این، واداشتن کارمندان به استفاده از متاورس «راهی طولانی تر از آن چیزی است که مردم فکر می کنند.».

به گفته گاوندر، کارمندانی که به سمت متاورس حرکت می‌کنند، در معرض یک رفتار کاملاً جدید قرار خواهند گرفت و تسلط بر استفاده از آن بسیار سخت تر از آن چیزی است که بسیاری انتظار دارند.
گفتنی است، گاوندر موارد اصلی استفاده کارکنان را از پلتفرم‌های متاورس در حال حاضر به سه گروه دسته‌بندی کرده و معتقد است «هر یک از آن‌ها چندین سال طول می کشد تا عادی شود.»

  • پذیرش سازمانی و آموزش کارکنان
    • آنبوردینگ (Onboarding) یا فرآیند جامعه‌پذیری کارکنان، فرآیند معرفی یک کارمند جدید به شرکت است. هدف از آنبوردینگ این است که هر آنچه یک کارمند جدید برای خوش‌آمد گویی و انجام وظایف خود نیاز دارد، برای او فراهم شود. آنبوردینگ رویدادی یک‌روزه نیست و ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها ادامه یابد. منظوراز این مورد، آشنایی کامل کارکنان با متاورس و چگونگی مدیریت آن است.
  • دفتر کار مجازی
    • دفتر کار مجازی (Virtual Office) در واقع ارائه خدمات ارتباطی و نشانی پستی است که در ازای دریافت مبلغ مشخصی به مشتریان داده می‌شود. ارائه دفتر کار مجازی، بدون واگذاری فضای اداری فیزیکی انجام می‌شود.
  • کمک از راه دور (همکاری برای کارگران خط مقدم مانند تکنسین‌های خدمات میدانی)
    • کمک از راه دور (Remote assistance) به معنی حل یک مشکل، از راه دور است. امروزه ابزاری به همین نام توسط شرکت مایکروسافت تولید شده است. این ابزار، یکی از نرم افزارهای ویندوز است که برای کاربران قابلیت دسترسی و کنترل کامپیوتری دیگر را از راه دور میسر میسازد.

جیسون وارنک (Jason Warnke)، مدیر ارشد و مدیر ارشد تجربه دیجیتال در شزکت مشاوره اطلاعاتی و مدیریتی اکسنچر (Accenture)، می‌گوید که درک دامنه بالقوه متاورس بسیار مهم است.

او دیدگاه امیدوارانه‌تری در مورد پذیرش فناوری متاورس از سوی کسب و کارها دارد. به اعتقاد او در حال حاضر پلتفرم‌های متاورس در حال استفاده هستند. به عنوان مثال، شزکت اکسنچر طبقه جدیدی را با نام طبقه N ایجاد کرده است. کارمندان با لپ تاپ یا با استفاده از یکی از 60000 هدست واقعیت مجازی Oculus Quest 2 که شرکت خریداری کرده است، به طبقه نهم دسترسی پیدا می کنند. طبقه نهم کارمندان را قادر می‌سازد تا یادگیری فراگیر انجام دهند، به صورت گروهی معاشرت کنند و امور مربوط به یک استخدام جدید را انجام دهند.

متاورس

او بر این باور است که: «متاورس تداومی از واقعیت‌ها، جهان‌های دیجیتال و مدل‌های کسب‌وکار است که توسط چندین فناوری پیشرفته اطلاعاتی و محاسباتی، در حال شکل‌گیری و توانمند شدن است. مهمترین فناوری‌های موثر بر شکل‌گیری متاورس عبارتند از:

  • واقعیت توسعه‌یافته (Extended Reality)،
  • بلاک چین (Blockchain)،
  • دوقلوهای دیجیتال (Digital Twins)
  • محاسبات لبه‌ای (Edge Computing)

امروزه این فناوری‌های نوین در حال همگرا شدن با یکدیگر هستند تا تجربیات بشری را دستخوش تغییرات جدی کنند.
به گفته وارنک، درست همانطور که اینترنت فراتر از وب‌سایت‌های ساده تکامل یافته و زیربنای بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی است، ما متاورس را گسترده‌تر از یک فناوری یا فضای دیجیتال می‌بینیم.

 

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، مطالب زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

واقعیت مجازی برای درمان اوتیسم

گروه محصولات آواتاب